ارتباط مصرف منظم نوشابه‌های قندی با ابتلا به پیش دیابت

یک آنالیز اپیدمیولوژیکی با بررسی داده‌های 1685 فردبالغ درآمریکا نشان داد، مصرف نوشیدنیهای قندی نه "نوشابه‌های رژیمی" با افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت وافزایش خطر مقاومت به انسولین ارتباط دارد.

نوشیدن تقریباً یک قوطی نوشابه‌ی گازدار قندی در روز با افزایش 46 درصدی خطر ابتلا به پیش دیابت در مقایسه با افرادی می شود که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند یا بسیار کم استفاده می‌کنند در طی 14 سال مطالعه‌ همراه است، این آنالیز اپیدمیولوژیکی جدید توسط دانشمندان مرکز تحقیقات تغذیه‌ی انسانی در پیری در دانشگاه تافتس انجام شد. محققان اعلام کردند مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا همچنین با افزایش مقاومت به انسولین که یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 است، در ارتباط می‌باشد. در این مطالعات مشخص گردید ارتباطی بین مصرف نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به پیش دیابت و افزایش خطر مقاومت به انسولین وجود ندارد.

 اگرچه محققان خاطر نشان کردند که در مطالعات پیشین بر روی ارتباط مصرف نوشابه های رژیمی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نتایج ناهمگن و مخلوطی حاصل شده است و به مطالعات بیشتری برای مشخص شدن تأثیر نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی بر سلامت طولانی مدت افراد نیاز دارند، نتایج این تحقیق در نهم نوامبر در مجله‌یNutrition  منتشر شد.

پرفسور McKeownنویسنده‌ی ارشد این پژوهش می‌گوید: در مطالعه‌ی ما یک رابطه‌ی علیتی به اثبات نرسید اما نتایج حاکی از ارتباط مصرف زیاد نوشابه های قندی با افزایش شانس ابتلا به علایم هشدار دهنده‌ی دیابت نوع 2 است، چنانچه افراد دارای این علایم، شیوه‌ی زندگی خود را تغییر ندهند در مسیر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

او افزود: یافته‌های ما از توصیه های بهداشتی در کاهش مصرف نوشابه های قندی و جایگزینی آنها با آب و نوشیدنیهای سالم دیگر مانند چای و قهوه‌ی شیرین نشده حمایت می کند، این توصیه‌ها تغییرات ساده‌ی تغذیه ‌ای هستند که می‌توانند منافعی را برای افرادی که بطور معمول و روزانه از این نوشابه‌ها استفاده می‌کنند، به همراه داشته باشد.

منبع وسایت خبر:

. J. Nutrition, 2016; 146:1-7 DOI: 10.3945/jn.116.234047

www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161109140706.htm